Gimnazija “Svetozar Marković” danas počela sa nastavom po izmenjenom rasporedu – “Cilj je očuvati mir, toleranciju i zajedništvo unutar škole”
Subotička Gimnazija “Svetozar Marković” od danas, 11. februara počela je sa držanjem nastave po izmenjenom rasporedu časova. Od 87 nastavnika, njih 38 odlučilo je da drži nastavu u skraćenom oblikum na 30 minuta po času. Prema rečima, Danila Popova, v.d. direktora Gimnazije “Svetozar Marković”, raspored je sačinjen tako da nema praznih časova, nastava se odvija u dve smene, počinje u 7:30, završava oko 16 časova, i svaki učenik koji želi, može da pohađa nastavu. Na koji će način gradivo da se nadoknadi za one učenike koji su u protestu, odlučiće resorno Ministarstvo.
– Dana 28. januara zvanično sam preuzeo dužnost v. d. direktora ustanove i prvo što sam uradio bilo je sazivanje Saveta roditelja u proširenom sastavu, održavanje Nastavničkog veća i razgovor sa učenicima koji su u obustavi, kao i sa onima koji su želeli da učestvuju. Na taj način sam stekao početni uvid u stanje u školi. Tokom proteklih desetak dana, najviše sam razgovarao sa nastavnicima i zaposlenima u školi, te smo došli do određenih zaključaka. Deo profesora nastavio je sa obustavom rada po odluci od 20. januara, koju su produžili i nakon 4. februara. Istovremeno, jedan deo nastavnika izrazio je želju da nastavi sa radom, neki u okviru zakonskog štrajka, a neki u punom kapacitetu. Prema Zakonu o srednjem obrazovanju, dužan sam da obezbedim nastavu za one nastavnike koji nisu u obustavi. Zbog toga je sačinjen korigovani raspored kako bi se nastava odvijala bez prekida i kako bi učenici imali kontinuitet u radu. Ovaj raspored prilagođen je specifičnoj situaciji i počeo je da se primenjuje danas. Nastava se održava u predviđenim terminima, od 7:30 i traje do oko 16 časova, a školska zgrada se zaključava u 17 časova, što označava kraj svih aktivnosti u školi – izjavio je Danilo Popov, v.d. direktora Gimnazije “Svetozar Marković” iz Subotice, po struci master profesor fizičkog obrazovanja i sporta, i profesor sa iskustvom od skoro 20 godina.
Prema njegovim rečima, reakcije roditelja su podeljene, većina roditelja insistira na održavanju nastave, jer žele da njihova deca budu u školi i nastave sa učenjem, a postoje i oni koji podržavaju obustavu i nastavnike koji su se odlučili na taj korak. Na poslednjem sastanku Saveta roditelja, iznesen je stav da oni podržavaju nastavnike, ali bez konkretizacije da li se ta podrška odnosi na one koji predaju ili na one koji su u obustavi.
– S obzirom na to da imamo nastavnike sa različitim stavovima, nastojao sam da obezbedim jednak tretman za sve. Oni koji su u obustavi imaju pravo na kritički stav i mišljenje, a oni koji žele da rade imaju pravo da rade. Održavanje ovakve ravnoteže svakako nije lako, ali ćemo pokušati da je održimo. Nastavnici koji dolaze u školu, dostupni su učenicima za konsultacije i razne aktivnosti, uključujući pripremu za prijemne ispite, maturske radove i završne ispite. Iznimka su oni nastavnici koji rade u više škola i zbog toga nisu uvek prisutni. Što se tiče učenika koji učestvuju u obustavi, sa njima sam u stalnoj komunikaciji. Cilj mi nije da utičem na njih, već da im omogućim prostor za izražavanje njihovih stavova i mišljenja, uključujući i podršku studentima. Kao učenici gimnazije, oni imaju pravo na sopstveno mišljenje, i trudiću se da ne ulazimo u krajnosti kako bismo očuvali obrazovni proces. Učenici imaju pravo na mišljenje i stavove, ali nastava mora da se odvija u skladu sa funkcijom obrazovne ustanove – napominje Popov.
Pre njegovog dolaska na mesto v.d. direktora, od strane nadležne inspekcije pokrenut je postupak protiv 63 nastavnika koji su u obustavi rada.
– Preduzeo sam sve pravne mehanizme kako bih pokušao da ih odložim ili poništim, jer nisam došao sa namerom da bilo koga sankcionišem. Fokus mora ostati na učenicima i zaposlenima, a cilj je da pronađemo zajednički jezik kako ne bismo ometali obrazovni proces. Situacija je vanredna i neizvesna. Nastavnici koji žele da rade imaju mogućnost da drže nastavu, ali je pitanje koliko će ovakav sistem biti održiv. Za sada su svim nastavnicima isplaćene pune plate, ali dalje odluke zavise od školske uprave i nadležnog Ministarstva prosvete. Đački parlament ima pravo na iznošenje stavova u skladu sa zakonom, ali škola ne može nositi teret svih društvenih promena koje se dešavaju izvan nje. Cilj je očuvati mir, toleranciju i zajedništvo unutar škole – poručio je v.d. direktora Gimnazije, uz dodatak da učenicima koji su u protestu neće biti zabranjeno okupljanje ispred škole kao iz izražavanje njihovog mišljenja, ali se učekuju međusobno poštovanje i razumevanje. Škola, kako kaže, mora ostati mesto obrazovanja i vaspitanja, gde se uči ne samo znanje, već i vrednosti poput tolerancije i zajedništva.
– Cilj je da pronađemo najmanji zajednički činilac koji će omogućiti realizaciju nastave, a da pritom oni koji imaju drugačiji stav mogu da ga izraze u granicama koje važe u srednjoškolskom obrazovanju – objašnjava Danilo Popov.
Prema njegovim rečima, trenitna situacija nije specifična samo za Suboticu, već i za druge sredine, što potvrđuju i sindikati, posebno u urbanim naseljima gde je situacija komplikovana. Stavovi roditelja su podeljeni, neki su nezadovoljni i žele da ispišu decu iz škole kako bi ih prebacili u manje sredine gde nema obustave nastave, dok drugi podržavaju trenutnu situaciju. Subotička Gimnazija broji tri nacionalne zajednice i prema mišljenju v.d. direktora, svaka izgovorena reč mora biti pažljivo odmerena, bez ishitrenih odluka, jer su u pitanju učenici i njihovo obrazovanje.
Kada je u pitanju nadoknada do sada propuštenog gradiva, kao i gradiva za one učenike koji daju podršku studentima, konačnu reč daće Ministarstvo prosvete u saradnji sa aktivima.
– Školska uprava nam je dala rok do 4. februara za planiranje nadoknade časova. Nastavnici su dostavili planove kako bi nadoknada mogla da izgleda, ali još nemamo zvaničnu povratnu informaciju kako će ti predlozi biti prihvaćeni. Aktivi su izrazili kako će nastavu nadoknaditi. Učitelji i profesori najbolje znaju šta je ključno gradivo koje učenici moraju savladati, posebno maturanti i oni koji se pripremaju za prijemne ispite. Svi su spremni da izađu učenicima u susret. Što se tiče posledica za učenike koji nisu dolazili na nastavu, oni neće biti sankcionisani. Trenutno se ne evidentira prisustvo u elektronskom dnevniku, dok ne dobijemo precizne smernice na koji način će se voditi evidencija. Nastavnici su zamoljeni da u svoje pedagoške sveske upisuju ko je prisutan i šta se od gradiva obrađuje na časovima. Još uvek je nepoznato i da li će kroz ovakav način rada biti ocenjivanja učenika. Situacija je svakako složena, ali cilj nam je da, u okviru zakonskih mogućnosti, pronađemo najbolje rešenje za učenike, nastavnike i roditelje – zaključio je Danilo Popov, v.d. direktora Gimnazije “Svetozar Marković” iz Subotice.
foto:/LovaLova portal




