Sutra je Svetski Dan bez duvana
Svetska zdravstvena organizacija (SZO) i vodeće institucije javnog zdravlja širom sveta obeležavaju 31. maja Svetski dan bez duvana, ove godine se usmeravajući na razotkrivanje strategija koje duvanska i nikotinska industrija koriste da bi njihovi proizvodi bili privlačni potrošačima, naročito mladima. Moto ovogodišnje kampanje je “Razotkrivanje privlačnosti: otkrivanje taktika industrije duvanskih i nikotinskih proizvoda”.
SZO nastoji da podigne svest, zagovara jače politike, uključujući zabranu aroma koje duvanske i nikotinske proizvode čine privlačnijim i promoviše aktivnosti koje treba preduzeti kako bi ljudi širom sveta mogli da ostvare svoje pravo na zdravlje i zdrav život, te da se zaštite buduće generacije od štetnih duvanskih proizvoda.
U svetu puši 1,3 milijarde ljudi, a prema podacima iz 2022. godine, najmanje 37 miliona mladih uzrasta 13–15 godina koristi neki oblik duvana. U Evropskom regionu 4 miliona dece uzrasta 13–15 godina su korisnici duvana, više dečaka, 11,5 odsto nego devojčica, 10,1 odsto. Godišnje osam miliona ljudi umre zbog posledica pušenjam, a procene kažu da svake četiri sekunde duvan oduzme jedan ljudski život. Duvan ubije polovinu svojih korisnika.
Prema rezultatima istraživanja o “Ponašanju u vezi sa zdravljem dece školskog uzrasta u Srbiji” iz 2022. godine bar jednom tokom života e-cigarete je probao svaki peti učenik petog i sedmog razreda osnovne škole i prvog razreda srednje škole (19,7% dečaka i 18,4% devojčica), sa najvećom učestalošću među dečacima prvog razreda srednje škole, 30,6%. Pored eksperimentisanja, ispitana je i učestalost trenutne upotrebe. Svaki peti učenik prvog razreda srednje škole (19,9%) je trenutni korisnik e-cigareta, nešto više devojčica nego dečaka, (20,6 naspram 18,9 odsto. U poređenju sa istraživanjem iz 2018. godine porasla je upotreba cigareta među učenicima petih, sa 1,5% na 2,6% i sedmih razreda, sa 2,9% na 7,3%, dok se beleži pad upotrebe u prvim razdredima srednje škole, sa 20% na 18,1%. U svim uzrasnim grupama se beleži rast upotrebe e-cigareta i zagrevanih duvanskih proizvoda.
Svakog dana, duvanska i nikotinska industrija koriste pažljivo osmišljene proizvode i obmanjujuće taktike kako bi privukle novu generaciju korisnika i zadržale postojeće. U svetu se sprovodi bestidna manipulacija našom decom, zarad profita duvanske industrije. U mnogim zemljama stopa upotrebe elektronskih cigareta kod mladih premašuje stopu kod odraslih.
Marketinški sadržaj koji promoviše elektronske cigarete, nikotinske vrećice i zagrevane duvanske proizvode pregledan je više od 3,4 milijarde puta na platformama društvenih medija. Iza privlačnih ukusa su skrivene opasnosti. Arome se nalaze u mnogim proizvodima od nikotina i duvana, a danas postoji oko 16.000 jedinstvenih ukusa. Arome se često navode kao glavni razlog za početak upotrebe nikotinskih i duvanskih proizvoda. Manipulativni dizajn proizvoda, atraktivni ukusi i glamurozni marketing stvaraju lažni osećaj sigurnosti i izazivaju poželjnost.
Nikotin i duvanski proizvodi izazivaju veliku zavisnost i dizajnirani su da održe upotrebu, zarobljavajući korisnike u ciklusu zavisnosti. Aditivi maskiraju “neprijatnost” duvana, što olakšava početak i otežava prestanak pušenja. Cilj je da se skine ovaj „slatki premaz“ i vidi prava slika ovih proizvoda. Uprkos ogromnim dokazima o opasnostima duvana, relativno malo korisnika u potpunosti razume obim štete koju duvan nanosi i imaju tendenciju da potcene rizike za sebe i druge.
Postoji fundamentalni i nepomirljivi sukob između interesa duvanske industrije i interesa politike javnog zdravlja. Duvanska industrija proizvodi i promoviše proizvod za koji je naučno dokazano da izaziva zavisnost, da izaziva bolesti i smrt i da dovodi do raznih društvenih problema, uključujući povećano siromaštvo. Uklanjanje privlačnosti ovih proizvoda strožim propisima je neophodno za zaštitu sadašnjih i budućih generacija od štete koji ovi proizvodi čine.
– Ne smemo dozvoliti da duvanska i nikotinska industrija prevari ljude svojim planom. Zato je važno da se zajedno ujedinimo i jasno kažemo: „Nema više trikova, nema više zamki“. Lekari upozoravaju da ne postoje bezbedni duvanski i nikotinski proizvodi, bezbedan način i nivo korišćenja, kao ni bezbedan nivo izloženosti dimu ili aerosolu ovih proizvoda. Ovogodišnja kampanja poziva vlade, stručnjake za kontrolu duvana i zajednicu da razotkriju “slatki premaz” i otkriju pravu sliku ovih proizvoda i zaštite živote sadašnjih i budućih generacija primenom najboljih mera kontrole duvana i prakse zasnovane na dokazima. Odlučite i vi da prestanete da pušite još danas! Pomoć potražite kod svog lekara ili pozovite besplatan kol centar 080 020 0002 svaki radni dan od 11-14 časova – poručuje dr Nada Kosić Bibić, specijalista socijalne medicine Zavoda za javno zdravlje Subotica.
foto:/LovaLova portal
