Kamperi od 4,25 tona uskoro dostupni i vozačima sa B kategorijom
Promene koje stupaju na snagu od 2028. godine mogle bi otvoriti vrata novim generacijama ljubitelja kampovanja i života na točkovima koji će uskoro će imati više slobode za putovanja. Prema informacijama nemačkog automobilskog kluba ADAC, od 2028. godine svi vozači koji poseduju vozačku dozvolu B kategorije moći će da upravljaju kamperima i drugim vozilima težine do 4,25 tona, što je značajno povećanje u odnosu na dosadašnju granicu od 3,5 tona, prenosi magazin „Focus Karavaning“.
Ova izmena je deo revidirane Direktive Evropske unije o vozačkim dozvolama, usvojene još 2023. godine, a zemlje članice imaju deset godina da je u potpunosti sprovedu. Nemačka je među prvima najavila primenu od 2028. godine, dok se očekuje da će i druge države slediti sličan model uvođenja. Prema informacijama ADAC-a, nova pravila odnosiće se isključivo na vozače koji su položili vozački ispit nakon 1999. godine. Za starije generacije vozača, koje su dozvole stekle pre tog perioda, situacija ostaje nepromenjena, jer već uživaju određene pogodnosti u pogledu težine vozila koja mogu da voze. U ADAC-u napominju da bi, do 2028. godine, mogli biti uvedeni dodatni uslovi, poput obavezne obuke ili čak posebnog testa sposobnosti za upravljanje većim vozilima. Cilj je da se poveća bezbednost, ali i da se olakša korišćenje kampera koji su često teži od 3,5 tona zbog dodatne opreme, rezervoara i tehničkih karakteristika.
Iako će granica težine biti viša, saobraćajna pravila za vozila teže od 3,5 tona ostaju nepromenjena. To znači da će i dalje važiti zabrana preticanja kamiona na pojedinim deonicama autoputa i ograničenje brzine od najviše 100 kilometara na sat. Drugim rečima, nova pravila proširuju tehničku dozvolu za vožnju, ali ne i slobode u saobraćajnom ponašanju. U ADAC-u se nadaju da će nova regulativa podstaći mlade vozače da češće biraju kamper putovanja kao održiv i fleksibilan način otkrivanja Evrope. Prema izveštaju magazina „Focus Karavaning“, tokom 2023. godine broj novoregistrovanih kampera porastao je za sedam odsto, dok je broj kupovine polovnih vozila porastao za osam odsto. Ipak, rekordne po broju registracija i dalje ostaju pandemijske godine 2020. i 2021., kada su građani širom Evrope u potrazi za slobodom i bezbednim putovanjima masovno kupovali i iznajmljivali kampere.
Nova evropska pravila o vozačkim dozvolama predstavljaju značajan korak ka modernizaciji saobraćajnih propisa i većoj fleksibilnosti za vozače. Za mnoge ljubitelje kampera, to znači manje birokratije, više mogućnosti za putovanja i još jedan razlog da se odluče na avanturu na četiri točka — uz odgovorno poštovanje saobraćajnih pravila.
foto:/Freepik.com
