Nova pravila za investitore, obavezna parking mesta za svaki stan

Na poslednjoj sednici Skupštine grada Subotica usvojena je izmena gradske odluke o uređenju građevinskog zemljišta koja donosi značajne promene za investitore u Subotici. Prema novim pravilima, svi koji planiraju izgradnju stambenih objekata moraće da obezbede dovoljan broj parking mesta na sopstvenoj parceli – jedno za svaki stan, prenosi Politika. Ova izmena, kako se očekuje, mogla bi da utiče i na tržište nekretnina, jer će troškovi investitora verovatno porasti, što bi se moglo odraziti na cenu kvadrata stanova u izgradnji.

Iako je Subotica u poslednjoj deceniji izgubila deo svog stanovništva, broj automobila na ulicama je znatno porastao, sa 34.000 koliko ih je bilo u gradu 2011. godine, na 45.600 koliko je bilo registrovanih 2022. godine. Taj disbalans posebno je vidljiv u svakodnevnom životu, jer je parkiranje u pojedinim delovima grada postalo gotovo nemoguća misija. Odbornici Skupštine grada Subotica su početkom septembra usvojili izmene Odluke o utvrđivanju doprinosa za uređenje gradskog građevinskog zemljišta. Do sada su investitori mogli da deo nedostajućih parking mesta nadoknade na različite načine – izgradnjom na javnim površinama ispred objekta, ili tako što bi gradu platili naknadu za njihovu izgradnju ili da im se ta ulaganja uračunaju u smanjenje doprinosa.

Kako za Politiku objašnjava Karolj Terteli, rukovodilac službe za urbanizam u JP za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje, ta praksa je sada ukinuta.

Izmenom odluke ukinuta je mogućnost da investitor nedostajuća parking mesta obezbedi na javnoj površini ili uplatom gradu. Sada je obavezan da sve parkinge obezbedi na sopstvenoj parceli. To znači da, ako gradi zgradu sa 20 stanova, mora da predvidi 20 parking mesta unutar svog zemljišta. Grad nema interesa da ispred svake zgrade gradi parkinge. To je sada isključiva odgovornost investitora – objašnjava Terteli.

Prema njegovim rečima, novi sistem bi trebalo da doprinese boljoj organizaciji prostora i većem broju parking mesta u gradu. Ova promena, iako usmerena ka rešavanju problema parkiranja, ima i svoju ekonomsku stranu. Stručnjaci procenjuju da će dodatno opterećenje investitora neizbežno uticati na rast cene stanova. Potreba da se obezbedi više prostora za parking smanjiće površinu namenjenu stanovanju, što će povećati troškove izgradnje.

Takođe, očekuje se da bi neki investitori mogli da se odluče za gradnju većih stanova, jer bi to značilo manji broj stanova u zgradi, a samim tim i manji broj obaveznih parking mesta. Iako će nova odluka zahtevati dodatna ulaganja, gradske vlasti veruju da će dugoročno doprineti kvalitetnijem urbanom razvoju i boljem funkcionisanju saobraćaja u Subotici. U gradu u kojem broj vozila neprestano raste, a prostor postaje sve vredniji, jasno definisani uslovi za gradnju predstavljaju način da se uspostavi balans između potreba stanovanja i infrastrukture.

Nove odredbe trebalo bi da obezbede da buduće zgrade ne doprinesu dodatnom zagušenju saobraćaja, već da svaka od njih ima rešenje „unutar svog dvorišta“. Time bi se, barem u teoriji, stvorili preduslovi za uređeniji gradski prostor i lakše parkiranje koje danas mnogi Subotičani s pravom smatraju luksuzom.

foto:/LovaLova portal

  • https://stream.iradio.pro/proxy/lovalovaradio?mp=/stream
  • LovaLova Radio