Tribina o električnim automobilima okupila učenike, stručnjake i ljubitelje novih tehnologija

Udruženje Ličana „Lika“ Subotica, u saradnji sa Tehničkom školom „Ivan Sarić“, organizovalo je juče, 20. novembra tribinu posvećenu jednoj od najaktuelnijih tema savremenog saobraćaja – električnim automobilima. Učenici, profesori, stručnjaci iz automobilske industrije i brojni ljubitelji automobilizma ispunili su dvorište i svečanu salu škole, želeći da se upoznaju sa tehnologijama koje već oblikuju budućnost transporta.

Pre početka predavanja, posetioci su u dvorištu škole imali priliku da izbliza razgledaju nekoliko modela električnih automobila koji su predstavljeni u okviru izložbe simbolično nazvane „Budućnost je pred vama“. Učenici su mogli da sednu u vozila, upoznaju se sa njihovim komandama i razgovaraju sa vlasnicima i predstavnicima autokuća. Među izloženim modelima bili su i klasični predstavnici ovog segmenta, poput Renault ZOE-a, ali i modeli najnovije generacije, koji donose napredne tehnološke funkcije i impresivne performanse.

Profesor mehanike u školi, Otto Peter, istakao je da se tribina ove godine organizuje po drugi put, sa namerom da učenicima približi inovacije koje sve brže menjaju automobilsku industriju.

– Želeli smo da deci omogućimo direktan kontakt sa automobilima. Mogu da uđu, pogledaju detalje, razgovaraju sa vlasnicima. Nakon toga, u svečanoj sali ih čeka predavanje o tehničkoj, političkoj i industrijskoj dimenziji ove teme, ali nama su najvažnija tehnička svojstva novih modela – naglasio je Peter i dodao da se među izlagačima nalazi i dugogodišnji taksista iz Subotice koji vozi električni automobil, što, kako je istakao, jasno potvrđuje pouzdanost ovih vozila u intenzivnoj, svakodnevnoj upotrebi.

Jedna od govornica bila je Sandra Imrić, direktor prodaje novih vozila u autokući „Vidaković“ (Renault i Dacia). Na pitanja učenika i profesora govorila je o ličnim iskustvima sa električnim vozilima, njihovim prednostima i održavanju.

– Električni automobili donose brojne prednosti, tiši su, ekološki prihvatljiviji, a uz to troše neuporedivo manje energije. Kada je reč o baterijama, njih punite kod kuće ili na javnim punjačima kojih, nažalost, još uvek nema dovoljno u gradu – rekla je Imrić, dodajući da Renault daje osam godina garancije na bateriju, kao i da je kompanija razvila kompletan sistem za reciklažu kako bi se smanjilo zagađenje. Međutim, centri za reciklažu ovakve opreme u Srbiji još ne postoje.

Govoreći o budućnosti, Imrić je podsetila da će posle 2035. godine prelazak na električni pogon postati praktično obavezan standard.

– Koliko brzo će to biti primenjeno kod nas zavisi i od subvencija. Ove godine subvencija je bila 5.000 evra za električno vozilo. Nadamo se da će sledeće godine iznos biti još povoljniji – rekla je Imrić.

Da električna vozila nisu samo tehnologija budućnosti, već realno rešenje u svakodnevnom saobraćaju, potvrdio je i Josip Skenderović, taksista koji električni automobil koristi gotovo tri godine.

– Kupio sam ga u februaru 2023. godine. Trenutno imam 98.000 kilometara i za to vreme nije bilo nijednog kvara. Još uvek vozim na prvim pločicama i diskovima – kaže Skenderović, i ističe jednu od ključnih prednosti električnih automobila, nisku cenu vožnje.

– Potrošnja je 12 kW na 100 kilometara, što izađe oko 120 dinara. To je deset puta manje nego kod benzinca ili dizela. Punim ga na svaka dva do tri dana, a jedno punjenje omogućava 350 do 400 kilometara – objašnjava Skenderović, i pojašnjava da automobil može da se puni i putem kućne utičnicu, a brzi punjači omogućavaju dopunu za svega pola sata.

U njegovom taksi udruženju trenutno samo jedno vozilo koristi električni pogon, dok u Subotici ima ukupno tri električna taksi automobila – i taj broj, prema njegovim rečima, polako raste.

Govoreći o pozicioniranju evropskih proizvođača u odnosu na sve prisutnije kineske brendove, profesor Otto Peter izrazio je nadu da evropsko i američko tržište neće izgubiti trku u inovacijama. Ipak, priznao je da su kineski proizvođači već sada na cenovnom i tehnološkom nivou koji ih čini veoma konkurentnima.

Peter je dodao da su električna vozila do nedavno bila izuzetno skupa, ali da modeli srednje klase danas dostižu cenovni paritet sa klasičnim automobilima, što im dodatno otvara vrata ka širem tržištu.

Organizatori poručuju da je glavni cilj ovakvih edukativnih događaja da mlade pripreme za svet koji se brzo menja. Učenici tehničkih škola biće upravo oni koji će za samo nekoliko godina raditi na razvoju, unapređenju i održavanju napredne automobilske tehnologije.

– Pozivam sve da se informišu, da posećuju manifestacije. Mi tokom leta organizujemo Dane Nikole Tesle u saradnji sa Segedinom, gde učestvuju deseci električnih automobila i gde posetioci mogu da ih isprobaju – poručio je profesor Peter.

Tribina i izložba u Tehničkoj školi „Ivan Sarić“ pokazale su da interesovanje među mlađom populacijom, budućim vozačima raste, kao i da su električna vozila sve prisutnija na subotičkim ulicama. Iako je ova grana industrije kod nas još u razvoju, a reciklažni centri tek u planovima, očigledno je da se saobraćajna budućnost sve brže približava i da je pred učenicima, budućim inženjerima i mehaničarima, važan zadatak da je razumeju i oblikuju.

foto:/LovaLova portal

  • https://stream.iradio.pro/proxy/lovalovaradio?mp=/stream
  • LovaLova Radio