Automobil koji se pokreće na so košta 8000 evra
Prvi automobil proizveden je 1886. godine, od tada smo se vozili na benzin, naftu, čak i na parni pogon, a u protekloj deceniji zaživeo je hibridni ili potpuno električki pogon. Sve je više automobila koje preko noći, baš kao i mobilni telefon, možemo uključiti na punjač i ujutro krenuti u nove radne pobede našim ljubimcem, četvoročkašem kojeg pokreću litijumske baterije. Međutim i ovaj trend uskoro bi mogao postati zastareo jer su Kinezu uspeli da proizvedu prvu natrijum jonsku bateriju koja je zasnovana na kuhinskoj soli. Možda zvuči nemoguće ali uskoro bi za tankovanje u automobil, umesto na benzisku pumpu, mogli ići u supermarkete po koji kilogram soli…ne baš bukvalno ali ne ni daleko od te činjenice.
Naime, prvi prototip automobila koji energiju crpi iz baterija koje su napravljene na bazi kuhinjske soli pokazao se veoma dobro na testovima, a za ovakvo vozilo ni svetsko tržište nije veoma daleko. Još bolja je najava da će on moći da se kupi po ceni od svega 8.000 evra za prosečnu varijantu. Reč je o modelu radnog imena Sehul (Seagul) koji je za sada jedini i prvi takav automobil na svetu, njegove baterije su, kako tvrde proizvođači, bezopsane za životnu sredinu, mogu se reciklirati, a resursa ima na pretek u morima. Doduše, slična tvrdnja svojevremeno je rečena i za naftu. Sehul ima dužinu od 3,6 metara i može da prevozi 5 putnika, a njegov domet najavljuje se da će biti od sigurnih 200 do 250 kilometara. Pitate se šta ako odlučite njime ići na putovanje, ko će sačetaki da se njegove baterije iznova napune?!
Sjajna vest je da proizvođač najavljuje da se baterije, brzim punjenjem mogu napuniti za svega pola sata, tj do 60% baterije su pune za samo 15 minuta, a do celih 100% za 30 minuta, brže nego mobilni telefon. Testno vozilo ima bateriju kapaciteta 25 kWh i gustinu energije od 120 vat časova po klilogramu (Wh/kg). Cena proizvodnje baterija za ovaj automobil, po jednoj voznoj jedinici, najavljuju da će biti 88 evra po kilovat času, moći će se birati nekoliko modela jačine, a smatra se da će ta cena moći da ide i do čak 66 evra, dok cena litijumskih baterija skače na tržištu. “Sehon E10X” kažu da će započeti novu eru automobilizma, pre svega zbog novih natrijum-jonskih baterija za putnička vozila, biće to ogromna promena u celokupnoj industriji baterija ali i automobila koji će na ovaj način postati dostupni skoro svakom čoveku na planeti.
Naviše zainteresovani za eventualnu proizvodnju ovog automobila za sada su kompanija Tesla i VW, kao i matična, kineska kompanija. U zavisnosti od jačine baterije, cena ovog automobila kretaće se od 6 do 10.000 eura, a proizvodnja najverovatnije kreće od sredine 2024. godine. Po svoj prilici sve je bliže dan kada ćemo zaista moći da “osolimo” po gasu.