Uprava carina obaveštava kako otkriti prevaru preko interneta
Uprava carina poručuje da joj se povremeno javljaju građani koji, nažalost, prekasno shvate da su žrtve prevare na internetu, jer u to posumnjaju tek pošto već uplate novac onima koji ih obmanjuju da se radi o uplati uvoznih dažbina.
Pokušaji prevara na internetu nisu retkost, a žrtve iznude novca su građani koji ili očekuju pristizanje pošiljke ili je reč o obaveštenju o pošiljci koju nisu naručili, poklonu ili novcu osvojenom na sumnjivim lutrijama i nagradnim igrama. U saopštenju se kaže da se dešava da se prevaranti obraćaju u ime carinske službe Srbije ili pak, u porukama i mejlovima navode da pre preuzimanja pošiljke “hitno treba uplatiti novac za carinu“ o čemu svedoči i nedavni slučaj zabeležen u carinskoj praksi. Lažna obaveštenja o prispelim pošiljkama, kao i ona o navodnim nagradnim igrama su poznato sredstvo prevaranata u kojima se vrlo često zloupotrebljavaju imena javnih institucija, jer one predstavljaju garant sigurnosti.
– Ako vam se desi da dobijete takav mejl ili poruku, nikako ne plaćajte bilo kakvu poštarinu, otpremninu, uvozne dažbine i bez detaljne provere. – poručuju iz Uprave carina uz dodatak da ne uplaćujete novac nepoznatim osobama, čak iako očekujete pošiljku iz inostranstva.
Carinski dug se izmiruje na šalteru pošte ili prilikom preuzimanja, a ne uplatom novca na bilo koje fizičko lice. Pošiljku vam na kućnu adresu donosi poštanski službenik ili vam u poštansko sanduče ostavlja obaveštenje o prispeću pošiljke. Ne nasedajte na navode o “kratkom roku za uplatu dažbina“, kako najčešće stoji u takvim elektronskim porukama. Rok za čuvanje paketskih pošiljaka je 30 dana, a ne nekoliko sati. Pre preuzimanja pošiljke možete da vidite na osnovu čega je izvršen obračun dažbina u dokumentu koji se zove “Uvozna poštansko carinska deklaracija“. Račun za uvozne dažbine koje naplaćuje carinska služba je obračunat isključivo u dinarima. Ako zaista treba da se dostavi neka dodatna dokumentacija pre carinjenja ili nešto treba lično da se preuzme, o tome bi vas inicijalno obavestio ovlašćeni carinski službenik putem pošte. Putem elektronske pošte od Uprave carina možete dobiti mejl samo sa zvaničnog domena carina.rs, a ne sa popularnih besplatnih servisa za elektronsku poštu (gmail, yahoo itd.). Uprava carina vam zvanično obaveštenje nikada neće poslati preko društvenih mreža i Uprava ne organizuje nikakve nagradne igre. Pošto oštećeni budu samo oni koji požure da uplate traženu sumu bez prethodne provere, trudite se da ne podlegnete euforiji i da pre bilo kakvog plaćanja proverite adresu i verodostojnost sajta sa koga stiže obaveštenje, pokušajte da kontaktirate pošiljaoca poruke ili mejla za više informacija i obavezno izbegavajte deljenje ličnih podataka, naročito brojeva kreditnih kartica i bankovnog računa. Ukoliko vas elektonska pošta upućuje na neku od carinsko-poštanskih ili graničnih ispostava, njihove kontakte možete pronaći na sajtu Uprave carina Srbije.
U svakom slučaju iz Uprave carina poručuju da se obratite najbližoj policijskoj stanici i prijavite slučaj.
– Najbolja prevencija je da budete obazrivi i skeptični. Razmislite da li ste poručili nešto iz inostranstva ili ste učestvovali u nekoj nagradnoj igri, jer ako niste, onda nije logično ni da očekujete da vam nešto stigne. Svakako ne uplaćujte ništa pre detaljne provere, jer je kasno ako počnete da proveravate o čemu se radi tek nakon što ste novac već uplatili prevarantima koji su sigurno u roku od par minuta izbrisali sve profile i kontakte. – poručuju iz Uprave carina.