Srbija ponovo na meti internet prevara
Našom zemljom ovih dana ponovo kruži internet prevara u vidu e-maila koji stiže sa lažne adrese, a koji u svom nazivu ima reči koje podsećaju na nazive banaka iz Srbije. Brojne banke Srbije tim povodom izdale su saopštenje u kojem se kaže da je reć o takozvanoj “fišing” prevari koja za cilj ima prikupljanje ličnih podataka puter raznih aplikacija i e-mejlova.
– Obaveštavamo vas da je otkrivena još jedna fišing kampanja slanja zlonamernih imel poruka, prividno u ime naše banke. Prevarna kampanja ima za cilj krađu podataka naših korisnika. Zajedničkom prevarnim porukama je da ne dolaze sa domena naše banke. Linkovi na koje upućuju klijente takođe nisu na domenu banke, a najčešće nisu ni na domenima u Republici Srbiji (.rs) – navodi se u saopštenju. Na brojnim bankomatima takođe se mogu videti poruke upozorenja gde se klijenti banaka obaveštavaju da vode računa o tome sa kim dele svoje podatke.
Lažna elektronska pisma koja za cilj imaju krađu ličnih podataka korisnika, uglavnom dolaze sa adresa koje nisu iz Srbije, a u svom naslovu sadrže tekst „Hitno ažuriranje potrebno: Odmah delujte u vezi vašeg računa!“
Primaoci pisma od strane “dušebrižnika” pozivaju se da ažuriraju svoje podatke, ažuriraju sigurnost u vidu primene lozinki, verifikuju svoj identitet, aktiviraju nove platne kartice i slično. Od građana se traži da unesu lične podatke poput korisničkog imena, lozinke, broja telefona ili aktivacioni kod koji je korisniku poslat SMS-om i slično. Na udaru su i podaci sa platnih kartica poput datuma važenja, CVV, broja računa itd, najčešće tako što se od korisnika traži da dostave skrinšot platne kartice ili nekog drugog ličnog dokumenta, što treba da bude siguran znak da je reč o prevari, jer banke navode da ovakav vid razmene podataka i verifikacije nikada ne traže.
Kao i svaka prevara do sada, i ova u svojoj nameri pokazuje “kratke noge”, a najlakše ćemo je prepopznati ukoliko u tekstu e-mejla postoje slovne greške, sadržaj poruke deluje kao prevod urađen na osnovu veštačke inteligencije, naziv ili adresa banke sadrže nepotpune ili pogrešne popdatke, kao i da logotip banke deluje blago izmenjeno. Prevaru sigurno možemo prepopznati i po tome što će u tekstu biti navedeno kako nam je kartica blokirana ili je pred blokadom i kako moramo hitno da reagujemo.
Poruka često može da sadrži i sumnjive linkove koje nikako ne treba otvarati, kao ni sumnjive priloge koji mogu da se nađu u prilogu pisma, poput raznih aplikacija.
“Fišing” prevare već dugo su aktuelne širom sveta, a ni naša zemlja nije ostala imuna na nadapače. Najpoznatija prevara bili su mejlovi čuvenog “Princa od Nigerije” koji su počinjali sa: „Salutations from the son of the deposed Prince of Nigeria“.
foto:/ Freepik.com