Stari automobili bolji od modernih?
Dolaskom ere digitalnih LCD „touch“ ekrana zaboravljamo polako šta znači koristiti fizičke dugmiće na raznim uređajima u domaćinstvu, a pitanje dana bilo je kada će se aktuelni trend preneti i na auto industriju. Novi automobili koji silaze sa fabričkih traka u sebi sve češće imaju velike ekrane na kontrolnim tablama koji su, po pitanju sadržaja i informacija koje nude, veoma praktični i zanimljivi. U isto vreme neka istraživanja pokazuju da nas LCD ekrani u našim četvoroškašima sve više odvlače od samog saobraćaja, a rezultati ispitivanja pokazuju i da ovakve kontrolne opcije nisu uvek baš najsrećnije rešenje.
Mnogi svetski proizvođači automobila u poslednje vreme se udaljavaju od dobrih, starih tastera i prekidača u korist informativnih ekrana koji nam uz pomoć dodira omogućavaju da zadamo određene kontrolne radnje, da promenimo radio stanicu, uključimo klimu ili grejanje, ili da podesimo svoje sedište.
Ipak istraživanje koje je sproveo švedski magazin „Vi Bilagare“ pokazuje da su nekadašnji, „staromodni“ sistemi ipak bezbedniji i efikasniji od modernih, digitalnih. Na uzorku od 12 vrsta novih automobila proizvedenih u toku 2022/23. godine koji kao komandnu tablu imaju LCD ekran, svi su bili znatno lošiji od automobila marke Volvo iz 2005. godine koji u sebi sadrži isključivo fizičke tastere.
Testovi i zadaci za vozače bili su veoma jednostavni, na određenoj deonici od pet kilometara trebalo je izvršiti četiri osnovna zadatka, poput podešavanja radio stanice i programiranja klime, krećući se pritom brzinom od 110 kilometara na čas.
Rezultati su bili izenađujući jer se „stari“ Volvo iz 2005. godine pokazao kao mnogo sigurnije vozilo kojim je jednostavnije rukovati. Test vozači koji su ga vozili, obavili su sve zadatke za manje od 10 sekundi pri čemu je automobil prešao svega 306 metara. S druge strane, prilikom vožnje modernih automobila vozačima je u proseku trebalo oko 18,5 sekundi, a za to vreme automobil bi prešao više od 600 metara. Ispitanici su tvrdili da je mnogo lakše pritisnuti dugmence na kontrolnoj tabli i uključiti radio, nego ulaziti u meni automobila, pronalaziti deo vezan za multimediju pa tek nakon toga dolaziti do kontrola za radio stanicu. Takođe pojačavanje tona ispostavilo se da je mnogo lakše okretanjem dugmenceta, u odnosi na LCD ekran gde se prstom morala povući digitalna linija kako bi se ton pojačao ili smanjio.
Sigurno je da su moderne centralne konzole moćni sistemi koji u sebi sadrže mnogo različitih sadržaja poput kamere za rikverc, GPS navigacije i ekrana preko kojeg se mogu gledati filmovi, međutim podešavati ih u toku vožnje za vozače se pokazalo frustrirajuće i teže, samim tim može se eći da je takvo vozilo i opasnije za rukovanje pri vožnji. Tradicionalni dugmići, prekidaći i ručice pružaju mogo lakše, intuitivno rukovanje što digitalni ekran još uvek ne može da omoguće.
Proizvođaći poručuju da će neke kontrole poput žmigavaca, sirene i brisača ostati pozicionirane na klasičan, tradiocionalni način dok će sve moderne novotarije biti nešto na čega će vozači morati da se naviknu kroz upotrebu.
foto:/Freepik.com