31. Festival evropskog filma Palić – Emilija Gašić: Sve je počelo od kaseta koje smo snimali tokom bombardovanja

Poslednjeg dana 31. Festivala evropskog filma Palić, danas, 26. jula, na Velikoj terasi govorili su članovi ekipe filma “78 dana” – rediteljka Emilija Gašić, producent Miloš Ivanović, i glumice Viktorija Vasiljević, Milica Gicić, Tamara Gajović, Maša Ćirović, i Jelena Đokić, potom reditelj Marko Rat, glumac Data Čačua, reditelj Andžej Jakimovski, reditelj Adam Brajer, producentkinja Andrea Austric, reditelj Dragan Jovićević, i predstavnici organizatora festivala – Ilija Tatić, izvršni producent festivala, Miroslav Mogorović, programski direktor FEF Palić, Radoslav Zelenović, direktor festivala, i Nikolaj Nikitin, selektor Glavnog takmičarskog programa, koji su sumirali utiske sa ovogodišnjeg izdanja manifestacije.

Emilija Gašić, rediteljka filma „78 dana“, osvrnula se na sam nastanak ideje za film.

Definitivno je krenulo od mog ličnog osećaja, jer sam bila dete i imala sam sedam i po godina. Taj period pamtim jako dobro. Počelo je od mojih kaseta koje smo snimali tokom bombardovanja, i tokom pandemije vratila sam se tim kasetama. Želela sam da napravim film koji izgleda kao da je snimljen na jednu kasetu, koju nalazite 25 godina kasnije – rekla je Gašić. O specifičnom formatu u kome je snimljen film, rediteljka je rekla:

Te kasete i kamere su obeležile taj period. Svi ga se sećamo po VHS-u ili po Hi-8 formatu koji je bio rasprostranjeniji. Ko je imao kameru u kući, veće su šanse da je imao baš tu kameru.

Marko Rat, reditelj filma „Osam prizora na jezeru Biva“ koji je prethodnog dana prikazan u okviru takmičarskog programa „Paralele i sudari“, o genezi filma je rekao:

Moja početna tačka je bila magijsko mišljenje kao način razmišljanja. Zatim sam počeo da tražim osnovu za sve to. Pronašao sam divnu knjigu sličnog naziva kao i film, koja mi je dala slobodu da postavim te stare japanske ljubavne priče u zapadno okruženje. Te priče su univerzalne.

Data Čačua, glavni glumac u filmu „Panoptikon“ prikazanom u selekciji „Paralele i sudari“, govorio je o odnosu sa rediteljem Džordžom Siharulidzeom.

Verovali smo jedan drugom i postali smo dobri prijatelji. Na početku smo razgovarali o jednostavnim stvarima, životu, mom junaku u filmu, pa smo otkrili da su i naši životi slični. Na početku je ova sličnost bila i gotovo zastrašujuća, ali navikli smo se s vremenom.

Andžej Jakimovski, reditelj filma „Osmeh sudbine“ prikazanog u selekciji „Paralele i sudari“, ovo ostvarenje zasnovao je na priči svog prijatelja, umetničkog fotografa, koji je se našao u sličnoj situaciji kao i glavni junak filma.

Priča jeste istinita i zbog toga sam je iskoristio. Ali ona istovremeno priča i pokazuje situaciju moje generacije, mojih prijatelja. Možda je i o mojoj zemlji, o Evropi“ – rekao je Jakimovski, koji je film snimao na grčkom ostrvu Nisiros. „Grčki mentalitet je sjajan, i mislim da je dosta sličan srpskom – zaključio je poljski reditelj.

foto:/ FEF Palić – Damir Vujković/ LovaLova portal

  • https://stream.iradio.pro/proxy/lovalovaradio?mp=/stream
  • LovaLova Radio