Sve je spremno za početak nove grejne sezone
Početak oktobra doneo je zahlađenje i kišu što sugeriše da je na pomolu početak nove grejne sezone. Tim povodom posetili smo JKP „Subotička toplana“ kako bi se uverili da se sve spremno za trenutak kada će radijatori u našim domovima ponovo početi da greju.
– Grejna sezona po regulativi počinje 15. oktobra, međutim štoperica za početak grejne sezone uključuje se 1. oktobra, od kada mi treba da smo u fazi pripravnosti. Ukoliko se ispune uslovi u periodu između 1. i 15. oktobra, grenja sezona može da krene i ranije. Tačnije, ukoliko tri dana za redom, uveče u 21 čas bude izmerena temperatura na zvaničnoj meteorološkoj stanici koja je registrovana u Republičkom hidrometeorološkom zavodu, ispod 12 stepeni Celzijusa, mi smo u obavezi da počnemo sa grejanjem. Treba treba imati na umu da je ovo ogroman sistem i i njegovo pokretanje iz hladnog traje gotovo 24 sata, u sistemu je tri miliona litara vode koju treba zagrejati. Drugi uslov koji se mora poštovati, a koji je diktiran tehničkim mogućnostima proizvodno-distributivnog sistema je gornja granica grejanja. Prema mogućnostima Toplane, grad je nemoguće grejati iznad 14 stepeni i tada Toplana mora da prestane sa radom, u suprotnom može doći do havarijskih situacija, pregrevanja mreže zbog nedeovoljne potrošnje toplotne energije, parnih čepoova i slično. U tom smislu potrebno je proceniti realnu mogućnost prevremenog početka grejne sezone kako bi se sistem progrejao, zagrejao i na dalje održavao u toplom stanju – priča master inžnjer mašinstva i specijalista inženjer energetske efikasnosti Davor Andrašić, izvršni direktor energetskog sistema JKP “Subotička toplana”.
Prema njegovim rečima, pre početka grejne sezone počinje se sa toplim probama koje su neophodne kako bi se testirao ceo sistem daljinskog grejanja, kako proizvodni tako i distributivni segment.
– Većinu postrojenja Toplane možemo testirati samo u ekspoatacionim uslovima, tokom remonta postoje aktivnosti i pregledi koji se sprovode, ali samo u toku toplih proba možemo da verifikujemo sve ono što je rađeno tokom leta, u smislu remonta proizvodnog i distributivnog dela sistema. Količina toplotne energije koju Toplana plasira u mrežu zavisi od spoljašnje temperature, tačnije distributivna snaga zavisi od odnosa razlike spoljašnje i željene ambijentalne tepmerature. Potreba za korekcijom temperature grejnog medijuma menja se u toku dana, a za razliku od ostalih toplana, mi imamo sistem automatskog vođenja prema unapred isprogramiranim algoritmima, koji podrazumevaju da se kontinuirano prati spoljašnja temperatura i reguliše izlazna snaga toplane koja zavisi od toplotnog konzuma grada. Temperatura u vrelovodnom distributivnom sistemu obara se u toplotnim podstanicama na onaj nivo koji sam objekat zahteva svojim termofizičkim karakteristikama putem upravo tih algoritama automatskog upravljanja toplotnim podstanicama – objašnjava naš sagovornik.
Još od davne 1992. godine, primarni energent “Subotičke toplane” je prirodni gas, a njegovo snabdevanje očekuje se da će biti uredno, s obzirom na potpisan ugovor sa “Srbijagasom” kao distributerom.
– Energetski objekti ovog tipa su obavezni da poseduju mogućnost korišćenja alternativnog energenta, i u tom smislu Toplana je u mogućnosti da izvrši substituciju dela proizvodne snage sa prirodnog gasa na alternativno gortivo, odnosno mazut. Toplana je takođe obavezna da poseduje određenu količinu rezerve alternativnog energenta, do sada je to bila petodnevna rezerva, a u skladu sa važećom regulativom od nove godine, to će biti desetodnevna rezerva i te uslove ispunjavamo – tvrdi Andrašić.
Gradsko veća Subotice je na svojoj poslednjoj sednici usvojilo odluku o povećanju cena snabdevanja toplotnom energijom, prema kojoj će cena grejanja za stambeni prostor u predstojećoj sezoni biti 7,32 din/kWh za varijabilni deo, dok će se fiksni deo naplaćivati 42,82 dinara po kvadratnom metru površine. Kada su u pitanju poslovni prostori, cena grejanja povećava se na 9,15 din/kWh za varijabilni deo, a fiksni deo naplaćivaće se po ceni od 369,74 dinara po kilovatu instalisane snage. Na sve cene obračunava se i PDV od 10%. Prethodno povećanje cena dogodilo se takođe na početku grejne sezone, u prošloj godini, i iznosilo je 17% za varijabilni, odnosno 14% za fiksni deo.
– Toplana je u skladu sa zakonski propisanom metodologijom određivanja cene krajnjih kupaca toplotne energije, jednom godišnje u obavezi da napravi presek, odnosno analizu troškova onih činilaca koji ulaze u troškove proizvodnje toplotne energije, to su pre svega struja, prirodni gas, amortizacije postrojenja i održavanje sa jedne strane, a sa druge strane to je proizvodna cena koštanja toplotne energije. Taj bilans sprovodimo jednom godišnje, dajemo ga osnivaču na razmatranje, a obzorom na kretanja cena navedenih troškova i energenata, pokazala se neophodnost korekcije istih, na onaj nivo koji bi održao likvidnost poslovanja preduzeća – objašnjava Davor Andrašić.
Kako poručuje, tokom protekle grejne sezone JKP “Subotička toplana” potrošila je nešto malo manje od 10 miliona kubnih metara gasa, a proizvedeno i plasirano oko 100 GWh sati toplotne energije. Sezona je bila atipična, sa neobično visokim temperaturama, i bez obzira što je trajala relativno dugo, bila je ispod proseka u smislu potrošnje.
– Toplana je u smislu pogonske spremnosti i raspoloživosti proizvodnih i distributivnih kapaciteta spremna da odgovori svim izazovima koje bi pred nas stavila i neka hladnija zima. Dok traje period toplotnih proba, može doći do havarijskih situacija zbog termičkih dilatacija sistema. Tople probe će biti najavljene, ali je bitno razgraničiti odgovornost održavanja. Održavanje unutrašnje grejne instalacije iza toplodne podstanice je na stanarima, a do toplotne podstanice je odgovornost Toplane. Bez obrira na to, bilo kakav kvar bitno je prijaviti dispečerskoj službi Subotičke toplane, a u zavisnosti od kvara, Toplana će reagovati kako bi se šteta sprečila. Sanacija kvara poput pucanja radijatora ili ventila nije u domenu Toplane, do nas je da obezbedimo to mesto za majstore koji će kvar otkloniti, a nakon njihove popravke, radnici Toplane rade proveru usaglašenosti izvedenih radova. Ukoliko se radi o nekom sitnom kvaru, to će se sanimrati od strane Toplane, ali ukoliko se radi o ozbiljnijoj intervenciji, tada potrošač prsitupa sanaciji, Toplana potom proverava popravku i ponovo pušta sistem – kaže za “LovaLova” portal Davor Andrašić, izvršni direktor energetskog sistema JKP “Subotička toplana”.
foto:/LovaLova portal