Dualno obrazovanje u Subotici prisutno punih deset godina
Proslo je deset godina otkako je Subotica prihvatila savremeni model dualnog obrazovanja koji srednjoškolcima pruža mogućnost da uz teorijska znanja, edukaciju stiču i kroz praksu, aktivnim radom u nekoj od subotičkih kompanija koje su se priključile ovom modelu školovanja. U protekloj deceniji, u Srbiji je 20.000 učenika prošlo kroz model dualnog obrazovanja, 206 škola od ukupno 500 učestvuje u ovom programu, zajedno sa preko 1.100 kompanija. Tim povodom Gabrijela Grujić, v.d. direktora Kancelarije za dualno obrazovanje i Nacionalni okvir kvalifikacija posetila je juče, 9. decembra subotičku kompaniju „Mini Pani“ i uverila se kako teče edukacija učenika Hemijsko-tehnološke škole, budućih pekata i prehrambenih tehničara.
– Mladi ljudi govore o tome kako im ide model dualnog obrazovanja, i kako oni imaju priliku da u kompaniji „Mini Pani“ pokažu šta zaista mogu, i da kompanija može ozbiljno da računa na njih, jer oni imaju razvijene veštine i sposobnosti i stavove uz teorijska znanja koja su jako važna. Mladi se sve više opredeljuju za ova sjajna zanimanja, jer zaista mislim da kompanija na njih računa i da će oni posle formalnog obrazovanja odmah moći da nađu posao, što je važnije od svega, kada se zaposle i dalje imaju pravo da nastave svoje školovanje. Za Suboticu je aktuelno da je prepoznata kao grad, kada govorimo o obrazovnom sistemu, kao dugogodišnji partner u prepoznavanju modela dualnog obrazovanja. Ne samo u slučaju Hemijsko-tehnološke škole koja zaista ima aktuelnu saradnju sa kompanijom „Mini Pani“, nego i druge škole, Tehnička škola „Ivan Sarić“ i Politehnička škola“ – izjavila je Grujić podsetivši da je u Subotici započeta i izgradnja trening centra što će, prema njenim rečima, biti iskorak iz formalnog obrazovanja ka neformalnom, koji će radno sposobnom stanovništvu i mladima omogućiti da se prekvalifikuju i dokvalifikuju kako bi što brže došli do savremenih kompetencija i mogućnosti da privredu Subotice učine relevantnom za celu Evropu.
– Kompanija „Mini Pani“ pripada grupi srednjih preduzeća što govori o mogućnosti i značaju učešća i kompanija ove veličine u razvoju dualnog modela obrazovanja. Ono što je važno da od ukupnog broja kompanija koje podržavaju razvoj dualnog obrazovanja, a to je 1.100 kompanija, 11 odsto čine velike kompanije. Sve ostale pripadaju kategoriji preduzetnika, mikro, malih i srednjih kompanija. Razvoj dualnog obrazovanja, uvođenje učenika u realno radno okruženje radi sticanja praktičnog funkcionalnog znanja i razvoja veština jeste možda čak i od većeg značaja za kompanije manje veličine, nego za velika preduzeća. Benefiti koje ove kompanije mogu imati ulaskom u dualni model obrazovanja jesu već kroz formalno obrazovanje, uvođenje kadrova u posao, selekcija budućih kadrova i prilagođavanja znanja i savladavanja praktičnih veština potrebama procesa rada u ovim kompanijama – poručila je Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju i dulano obrazovanje Privredne komore Srbije dodajući da uz ovakav vid edukacije i učenici mogu da prepoznaju značaj dualnog obrazovanja, jer veoma brzo, po završetku formalnog obazovanja mogu da dobiju posao.
Prema njenim rečima, prehrambena industrija, profili pekar i prehrambeni tehničar, su ona grana indsutrije koja je od značaja za budući razvoj privrede Srbije, pored metalske grane, građevinarstva, trgovine, turizma i ugostiteljstva.
Ana Gregočić i Anđela Trajković učenice su završnog razreda Hemijsko-tehnološke škole, smer pekar i u dualnom obrazovanju vide prednost jer stiču dobra iskustva u učenju kroz rad, radnici u okruženju su veoma prijatni, a učenje kroz praksu olakšava školovanje.
– Kada dođemo na praksu, instruktor nam da zadatke koje treba da uradimo, ulazimo u pogon, pre toga se radi dezinfekcija i onda počinje sa radom, dobijaju se zadaci, na primer da pečemo krofne, pre toga ih oblikujemo, potom pečemo, a onda umačemo u čokoladu – kažu učenice Hemijsko tehniloške škole.
foto:/LovaLova portal