Sedma sednica Skupštine grada Subotice – žučno zbog „Subotica-trans“-a
Odbornici gradskog parlamenta usvojili su juče, 6. februara na sedmoj redovnoj sednici Skupštine grada Subotica sve 34 tačke dnevnog reda. Višesatna rasprava povela se oko usvajanje Rešenja o davanju saglasnosti na konačni nacrt Ugovora o javno-privatnom partnerstvu sa elementima koncesije za poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji Grada Subotice. Diskusija je rezultirala usvajanjem Rešenja sa 49 glasova „za“, dok je 11 odbornika glasalo „protiv“.
– Konscseionim aktom obezbeđuje se gradski i prigradski prevoz, koji je do sada obavljalo preduzeće „Suboticatrans“, putem privatnog patnerstva, gde će privatni partner, firma “Trans Jug” iz Obrenovca biti u obavezi da nabavi 55 novih vozila za prevoz koji su sastavljeni od autobusa, gradskih, prigradskih i mini buseva, u zavisnosti od potreba linija i učestalosti polazaka. Takođe, partner će imati obavezu saniranja krovne konstrukcije na autobuskoj stanici i sanaciju i rekonstrukciju u okviru remontnog centra u sedištu preduzeća. „Su-trans“ kao Javno preduzeće imalo je određenih poteškoća u prilagošavanju cikličnim promenama na tržištu, ne smemo zaboraviti da je korona ozbiljno narušila broj preveženih putnika koji su bili korisnici ovih usluga, jer je merama preduzetih zbog bezbednosti i zdavlja građana, bilo propisano da skoro polovina mesta u aubotusu ne sme da se koristi – izjavio je Radoslav Vukelić, sekretar Sekretarijata za komunalne delatnosti grada Subotica navodeći pandemiju kao glavni razlog pada prihoda.
Prema njegovim rečima, JP „Subotica-trans“ nije uspelo da se prilagodi tržišnim oscilacijama što je dovelo do sve većih finansijskih gubitaka.
– Ono što je bila projekcija za 2025. godinu je da bi davanja koja bi grad trebao da preuzme u vidu subvencija, solidarne pomoći i kapitalnih subvencija, za otplatu rate kredita 11 autobusa koji su nabavljeni 2019. godine, bilo potrebno izdvojiti nešto preko 450 miliona dinara. Tu ne možemo da zanemarimo i uzmemo u obzir rast zarada od preko 9 odsto što bi na određeni broj zaposlenih bilo oko 50 miliona dinara, što bi dodatno opteretilo budžet grada. Kada dođemo do cifre da je to pola milijarde dinara za izdvajanja za funkcionisanje ovog preduzeća bez i jednog vitalnog zanavljanja voznog parka, zaista smo bili u situaciji da je opravdanost bila na strani javnog privatnog partnerstva kojim bi se obezbedio kvalitetniji i bezbednije pružanj usluga, koji ne koristi svi, a plaća se iz poreza i doprinosa – naveo je Vukelić.
Uz zadržani postojeći broj putnika, ali sa komforom i povećanjem bezbednosti, partnerstvo će doneti preko 60 miliona dinara godišnje uštede u budžetu grada Grada.
JP “Subotica-trans” trenutno ima 300 zaposlenih, a koji broj radnika će nastaviti da radi u privatnom partnerstvu, još uvek nije poznato, osim da će kraja godine preduzeće ostati na dvoje zaposlenih, od čega će jedan biti direktor.
– Preduzeće mora da ima direktora i određeni broj zaposlenih, posle potpisivanja ugovora sledi 30 dana za njegovu implementaciju i u narednom periodu ćemo znati koliki broj zaposlenih će biti potreban, i koliki broj zaposlenih će želeti da pređe pod novim uslovima da radi za privatnog partnera. U preduzeću će se sprovesti reorganizacija gde određeni broj međumesnih i međunarednih linija preduzeće može i ima pravo da obavlja. Ukoliko se zaposleni odluče za rešavanje viška zaposlenih kroz program definisan kroz kolektivni ugovor, tada ćemo biti prinuđeni u narednom periodu da vidimo kako će se reorganizovati ovo preduzeće. Krajem godine ako ne budu želeli ili ne budu u mogućnosti da obavljaju međumesne i međunarodne linije, moraće se reorganizovati preduzeće, moguća je likvidacija, ali ne verujem da će doći do stečaja iz prostog razloga što ne verujemo da će preduzeće ostati dužno jer je osnivač grad. Ministarstvo saobraćaj izdaje licence za međumesni i međunarodni saobraćaj, sva preduzeća koja imaju ovu vrstu, mogu da rade prevoz. „Subotica-trans ima uredne licence za ovu vrstu prevoza i ono će u narednim danima vršiti prevoz – rekao je Vukelić.
Odbornica Nela Tonković, ispred odborničke grupe „Biram Suboticu bez nasilja“ istakla je da je nejasno šta se dešava sa javnim prevoznikom svih Subotičana, jer postoje nejasnoće oko međumesnih linija i autobusa.
– Postoji lepa želja da međumesne linije budu zadržane, ali nemamo ničiji potpis na papiru do ovog trenutka. Meni se čini da je ovo poslednji ekser u kovčeg „Su-transa“ i to pokazuje da vladajuća većina nije mogla da upravlja ovim preduzećem, jer nije znala kako i zbog toga se pribegava puštanjem jednom privatnom predvozniku koji dobija slične poslove širom Srbije. Mi nemamo garancije da će gradski prevoz u Subotici da se odvija adekvatno. Govorimo o smanjenjeu broja polazaka na određenim linijama, o smanjenjeu broja zaposlenih, ne znamo kakav se socijalni program donosi i govorimo o smanjenju prava onih koji će biti angažovani kod privatnika i sve ovo deluje zbunjujuće i slđujuće. Trebalo je sagledati sve činjenice, pronaći najbolje rešenje i zadržati „Subotica-trans“ u rukama građana Subotice. Ovo će obezbediti bogaćenje privatnika na račun građana Subotice – poručila je Tonković.
Odbornici Demokratskog saveza Hrvata u Vojvodini najoštrije su osudili izjavu gradonačelnika Bakića na Banijskom prelu, zbog čega nisu podržali odluke vladajuće većine, nakon čega su i napistili skupštinsku sednicu.
– DSHV nije deo koalicionog sporazuma sa vladajućom partijom i ovom prilikom se ograđuje i osuđuje sve izjave gospodina Bakića i njegovih kolega izrečene na ovoj skupštini, a zbog toga danas i napuštamo rad ove sednice – istakla je ispred DSHV-a Josipa Vojnić Tunić.
U nastavku sednice usvojene su i sve ostale tačke dnevnog reda, među njima i Odluka o donošenju Plana generalne regulacije za naselje Gornji Tavankut, Odluka o angažovanju revizora za obavljanje eksterne revizije Konsolidovanog završnog računa Grada Subotice za 2024. godinu i Odluka o osnivanju Turističke organizacije grada Subotice. Odbornici su usvojili i Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Javnog komunalnog preduzeća „Parking“ Subotica i Odluku o sprovođenju javnog konkursa za izbor direktora Javnog preduzeća za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje Subotica.
foto:/arhiva LovaLova portala