135. rođendan Ajfelove kule

Ajfelova kula ili Ajfelov toranj je čelična građevina sagrađena na Marsovim poljima u Parizu, u Francuskoj, i predstavlja najveću znamenitost i simbol Pariza, jednu od najpoznatijih građevina na planeti sa, neverovatnih 7 miliona posetilaca godišnje, od kojih 75% predstavljaju turisti iz celog sveta. Međutim, njena priča je veoma neobična i u nekoliko navrata Ajfelova kula je skoro bila rastavljena i zauvek uklonjena. Od svetskog čuda preko omržene gvožđurije, Ajfelova kula je ostala da živi i sija kao najlepši dragulj “grada svetlosti”.

Sagrađena je 1889 godine, kao glavni eksponat za Svetsku izložbu inovacija, a povodom proslave stogodišnjice francuske revolucije. Do 1930. godine je bila najveće zdanje na svetu sa svojih impresivnih 300 m visine. Ajfelova kula nosi ime po svom projektantu, inženjeru Gustavu Ajfelu. Toranj je građen neprekidno, dve godine, a na Svetskoj izložbi inovacija poslužio je kao glavna kapija Pariza za doček gostiju na izlozbu. Sastavljena je od neverovatnih 18,038 delova koji su od livenog gvožđa a sklopljenom je drži čak 2,5 miliona zakivaca. Za vreme izgradnje, zahvaljujući merama bezbednosti koje je Ajfel uveo, poginuo je samo jedan radnik, što je za to vreme bilo izuzetno dostignuće. Ajfelova kula danas je visoka 330 metra, a metalna struktura je teška 7.300 tona, međutim sa svim ostalim sadržajima koji su smešteni u toranj, njena težina iznosi 10.000 tona. Od uličnog dela do vrha, kroz kulu se proteže 1.665 stepenica. Kako bi bila lepša ali i zdravija, kula se svakih 7 godina iznova farba, a za nanošenje premaza na celu strukturu potrebno je oko 60 tona boje koja je štiti od korozije. Boja se povremeno menja, od bronzano žute preko bakarno crvene, a trenutno je smeđe boje. Sa najviše platforme Ajfelove kule pruža se pogled na ceo Pariz, a sam toranj obezbeđuje pogled ka horizontu u dužini od 85 kilometara.

Na kuli u vreme izgradnje radilo 150 radnika u fabrici u Levaile-Pereu na kraju Pariza i od 150 do 300 radnika na licu mesta. Najpre su građeni temelji zahvaljujući kojima pritisak na zemlju iznosi 4,5 kg po cm kvadratnom, što je odgovarajuće vrednosti težine jednog čoveka koji sedi na stolici. Montaža metalnih delova je počela u julu 1887. godine. Prva platforma bila je podignuta 7. decembra iste godine na 57. metru visine dok je druga platforma podignuta na visini od 115 metara i bila završena u septembru 1888. godine. U toku 1889. godine završena je i poslednja, treća platforma na tornju. Zanimljivo je napomenuti i da je prvobitno planirano da Ajfelova kula traje svega 20 godina. Godine 1982. godine originalni liftovi između drugog i trećeg nivoa su bili zamenjeni nakon 97 godina upotrebe. Novi liftovi funkcionišu u parovima, pri čemu jedan kontrabalansira drugi, čime se smanjuje vreme putovanja sa nekadašnjih osam minuta na manje od dva minuta. Godine 1983., južni stub je opremljen električnim Otis liftom koji služi restoranu Žil Vern.

U vreme kada je izgrađena Ajfelova kula predstavljala je inženjersko čudo kojem se ceo svet divio. Tokom prvog i drugog Svetskog rata služila je kao obaveštajni radio toranj, radio-transmiter lociran na vrhu kule ometao je nemačke radio-komunikacije ozbiljno otežavajući napredak vojnika prema Parizu. Nakon nemačke okupacije Pariza 1940. godine, Francuzi su odsekli kablove lifta, a kula je bila zatvorena za javnost tokom okupacije, liftovi nisu bili popravljeni do 1946. godine. Prilikom napuštanja Pariza, Hitler je naredio da kula bude bombardovana ali je njegov general ipak odbio to da iradi, pravdajući se kasnije da su bombe bile neophodne za odbranu nemačkih položaja.

U periodu ’60 i ‘70. godina prošlog veka bila je omržena od strane njenih Parižana koji su u nekoliko navrata podnosili peticije za njeno rušenje. Pa ipak, Francuzi su u toj ideji bili usamljeni, a promenom boje i postavljanjem rasvete po celoj građevini, postala je jedan od najvoljenijih objekata na planeti i danas se smatra remek delom svetske arhitekture.

Ukoliko odlučite da je posetite, budite spremni da čekate oko 2 sata u redu za kupovinu karte u ulaz u Ajfelovu kulu.

  • https://stream.iradio.pro/proxy/lovalovaradio?mp=/stream
  • LovaLova Radio